top of page

BERMAIN EPISOD 2

Updated: Nov 23, 2023

Salam ayahanda dan bonda tercinta!

Kali ini mari Tec Nor terangkan apa pula bermain secara berstruktur.

Permainan berstruktur, atau “permainan dengan tujuan”, adalah sebarang aktiviti yang menawarkan anak prasekolah anda objektif pembelajaran tertentu. Ia boleh menjadi pembelajaran kemahiran hidup tertentu seperti mengajar bulan dalam setahun atau bekerja pada kemampuan fizikal penting seperti kemahiran motor kasar dan halus. Aktiviti dan permainan berstruktur biasanya dikendalikan oleh pengajar.


Permainan berstruktur adalah salah satu cara terbaik untuk kanak-kanak muda belajar perkara baru. Ia boleh mengambil pelbagai bentuk. Ia boleh menjadi sebarang aktiviti fizikal atau mental yang mengajar kanak-kanak prasekolah kemahiran baru. Contohnya yang selalu guru di taska / tadika menyediakan aktiviti.


Permainan berstruktur juga penting untuk perkembangan awal kanak-kanak, kerana ia membantu mereka bersedia untuk pendidikan prasekolah dan primer.


Contoh-contoh bermain secara berstruktur:

1. Jigsaw puzzle: Permainan ini menguji daya pemikiran anak-anak untuk mencantum kepingan sehingga lengkap. Ia juga membantu mereka mengenal bentuk, warna, dan objek.

2. Bingo: Permainan ini mengajar anak-anak mengenali nombor, huruf, atau perkataan. Ia juga melatih kemahiran mendengar dan mengeja.

3. Musical chairs: Permainan ini melibatkan muzik dan gerakan badan. Ia juga mengajar anak-anak mengikut arahan dan bersaing secara sihat.

4. Memory game: Permainan ini melibatkan kad-kad bergambar yang diletakkan tertelungkup. Anak-anak perlu mencari pasangan gambar yang sama dengan mengingat lokasi kad-kad. Ia melatih daya ingatan dan fokus anak-anak.

5. Simon says: Permainan ini melibatkan seorang pemimpin yang memberi arahan seperti “Simon says touch your nose” atau “Simon says jump”. Anak-anak perlu mengikut arahan yang bermula dengan “Simon says” dan tidak mengikut arahan yang tidak bermula dengan “Simon says”. Ia melatih kemahiran mendengar, menurut, dan membezakan anak-anak.

Permainan berstruktur mempunyai kelebihan dan kekurangan untuk kanak-kanak. Berikut adalah beberapa contoh:


Kelebihan:

- Permainan berstruktur dapat membantu kanak-kanak mempelajari kemahiran hidup, akademik, dan fizikal yang penting untuk perkembangan mereka.

- Permainan berstruktur juga dapat meningkatkan kemahiran sosial, emosi, dan kognitif kanak-kanak, seperti kerjasama, komunikasi, kawalan diri, dan penyelesaian masalah.

- Permainan berstruktur juga dapat memberi kanak-kanak rasa pencapaian, keyakinan, dan keseronokan apabila mereka menyelesaikan aktiviti atau mencapai objektif.


Kekurangan:

- Permainan berstruktur mungkin tidak memberi ruang yang cukup untuk kanak-kanak mengekspresikan kreativiti dan imaginasi mereka.

- Permainan berstruktur juga mungkin tidak sesuai dengan minat, kebolehan, atau keperluan individu kanak-kanak.

- Permainan berstruktur juga mungkin menyebabkan tekanan, bosan, atau frustrasi jika terlalu sukar, mudah, atau mengulang.


Oleh itu, adalah penting untuk mencari keseimbangan antara permainan berstruktur dan tidak berstruktur untuk kanak-kanak. Ia juga bergantung pada usia, personaliti, dan tahap pembelajaran kanak-kanak.


Bermain tepung ( sensori motor halus)


Bermain watak( roleplay) petani


7 views3 comments

Recent Posts

See All

3 Comments


David Den
Nov 04, 2023

Looking for new party eve party ideas? then look no further as we have prepared our best list of new year party ideas at home that will make your party more cheerful and joyful. From theme decor to delicious food, choose the perfect idea to make your celebration a hit.


Like

David Den
Nov 04, 2023

A watch party extension is a software add-on or feature that enables users to watch and chat about online videos or streaming content simultaneously with friends, often integrated into platforms like Netflix or Amazon Prime. Turn any night into a cinematic experience with our Watch Party Extension. Share the joy of movies, together, wherever you are.


Like

bottom of page