top of page

Tantrum dikalangan kanak-kanak (PART1)




Hi ayah dan bonda! Nak tahu tak sampai umur berapa sepatutnya masalah tantrum pada kanak-kanak sepatutnya settled down? Apa penyebab tantrum ini? Bagaimana untuk hadapi situasi apabila berlaku tantrum ini? Jom kita kupas satu persatu ya!


Menurut kajian oleh Raisingchildren.net , tantrum dikalangan kanak-kanak selalunya berlaku ke atas kanak-kanak normal sehingga berumur 1-3 tahun. Dalam usia tersebut kanak-kanak sedang develop perkembangan sosial, emosional dan bahasa mereka. Dengan tantrum mereka cuba menyampaikan kekecewaan, keperluan dan perasaan yang tidak dipenuhi.

Dan mereka belajar bahawa cara mereka berkelakuan mempengaruhi orang lain. Jadi tantrum adalah salah satu cara anak-anak kecil meluahkan dan mengurus perasaan, dan cuba memahami atau mengubah perkara yang berlaku di sekeliling mereka.


'Self regulation' adalah keupayaan untuk memahami dan mengurus perasaan dan reaksi. Kanak-kanak mula mengembangkannya dari sekitar 12 bulan. Apabila anak anda semakin dewasa, mereka akan lebih mampu mengawal tindak balas dan bertenang apabila sesuatu yang menjengkelkan berlaku. Anda akan melihat lebih sedikit tantrum yang terjadi.


Bagaimana ayah dan bonda boleh membantu anak-anak mengurangkan tantrum mereka?

  • Bantu anak anda memahami mereka. Anda boleh melakukan ini sejak lahir dengan menggunakan perkataan untuk melabelkan perasaan seperti 'gembira', 'sedih', 'lintas', 'letih', 'lapar' dan 'selesa'.

  • Kenal pasti pencetus tantrum seperti keletihan, kelaparan, kebimbangan, ketakutan atau rangsangan yang berlebihan. Anda mungkin boleh merancang untuk situasi ini dan mengelakkan pencetus - contohnya, dengan pergi membeli-belah selepas anak anda tidur siang atau sesuatu untuk dimakan.

  • Apabila anak anda mengendalikan situasi yang sukar tanpa mengamuk, dorong mereka untuk mengikuti perasaan ini. Sebagai contoh, 'Saya baru sahaja melihat anda membina menara itu semula tanpa kecewa apabila ia jatuh. Bagaimana perasaan itu? Adakah anda berasa kuat dan tenang?’

  • Bercakap tentang emosi selepas tantrum apabila anak anda tenang. Sebagai contoh, 'Adakah anda membuang mainan itu kerana anda menyeberang bahawa ia tidak berfungsi? Apa lagi yang boleh anda lakukan?'

  • Anak-anak belajar dari pemerhatian. Jadilah model yang baik untuk anak-anak anda. Model reaksi positif terhadap tekanan. Contohnya, 'Ayah bimbang lalu lintas ini menyebabkan kita lewat. Jika ayah menarik nafas panjang, ia akan membantu ayah bertenang’.

Jika tantrum berlaku juga, bagaimana nak hadapi?

Kadang-kadang tantrum berlaku, tidak kira apa yang anda lakukan untuk mengelakkannya. Apabila tantrum berlaku, cara untuk bertindak balas bergantung pada umur anak anda:


  1. Untuk kanak-kanak kecil, fasa permulaan berfungsi dengan baik – kekal dekat, tawarkan keselesaan dan yakinkan kanak-kanak bahawa anda memahami perasaan mereka.

  2. Untuk kanak-kanak yang lebih besar, anda boleh menggunakan 5 langkah menenangkan – kenal pasti emosi, namakannya, jeda, sokong anak anda semasa mereka bertenang dan selesaikan isu yang mencetuskan amukan.

Pendekatan di Taska/ Tadika, kami sebagai pendidik yang dilatih secara profesional akan mengambil langkah:

  • Pastikan kanak-kanak yang tantrum dan orang lain yang berdekatan selamat.

  • Sebaik sahaja kanak-kanak tersebut berada di tempat yang selamat, akui dengan tenang emosi yang mereka luahkan - bercakap dengan perlahan dan dengan suara yang perlahan.

  • Berdiam diri bersama sehingga mereka tenang. Sentuh atau pegang mereka jika mereka, atau berikan mereka lebih banyak ruang fizikal jika mereka memerlukannya.

  • Pendidik tidak cuba membuat alasan dengan anak anda. "TOLONGLAH jangan beri gaget pula waktu ini untuk menyelesaikan masalah- confirm x settlelah masalah untuk jangka masa panjang!

  • Konsisten untuk tidak mengalah kepada tuntutan. Ini akan membantu mereka mengetahui bahawa tantrum tidak membantu mereka mendapatkan apa yang mereka inginkan.

  • Kami benarkan mereka menjerit. ('arahan paradoks'). Ini bermakna memberi anak anda kebenaran untuk menjerit dan menjerit sehingga mereka bersedia untuk berhenti. Sebagai contoh, 'Anda boleh menjerit lebih kuat jika anda mahu. Ia adalah taman yang besar dan kamu tidak mengganggu sesiapa pun’.

  • Setelah selesai, maklumkan tantrum menyusahkan semua orang. Pada usia prasekolah, kanak-kanak juga lebih memahami bahawa tindakan mereka mempunyai kesan. Sebagai contoh, selepas anak anda reda daripada mengamuk, anda boleh menjelaskan bahawa akibat apabila mengamuk, kanak-kanak lain mungkin tidak mahu bermain dengan mereka.


Jika anak anda mempunyai keperluan tambahan seperti autisme, mereka mungkin mengalami tantrum yang kerap atau teruk. Tingkah laku mencabar dalam kanak-kanak autistik atau minta nasihat daripada profesional yang bekerja dengan anak anda.


Adakah pendedahan gajet dan tantrum kanak-kanak saling berkait?

Pendedahan gajet boleh menjadi salah satu faktor persekitaran yang boleh mempengaruhi tingkah laku tantrum kanak-kanak. Menurut sesetengah pakar, masa skrin yang berlebihan boleh menjejaskan perkembangan otak dan kesihatan mental kanak-kanak, dan menyebabkan mereka menjadi ketagih, mudah marah dan agresif.

Apabila ibu bapa cuba mengambil gajet daripada anak-anak mereka, mereka mungkin mengalami gejala penarikan diri dan mengamuk untuk mendapatkannya semula. Oleh itu, adalah penting bagi ibu bapa untuk mengehadkan dan memantau masa skrin anak-anak mereka, dan menetapkan peraturan dan sempadan yang jelas untuk penggunaan gajet.


Next episod kita bicarakan mengenai 'self regulation' pula!!! Penting tau topik ini sebab jika x develop dengan baik, itu yang timbul sikap baran, pembuli, narsistik dan mcm2lah sampai ke tua, nak ke ?

see ya


38 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page